Tudományos érvelés amellett, hogy egyszerre egy célra figyeljünk

Sok embernek, beleértve engem is, van több olyan terület is az életében, amelyen szeretne javítani. Például szeretnék minél több embert elérni írásommal, nagyobb súlyokat emelni az edzőteremben, és elkezdeni következetesebben gyakorolni a figyelmességet. Ez csak néhány cél, amelyet kívánatosnak tartok, és valószínűleg Neked is hosszú listád van.

A probléma az, hogy még akkor is, ha elkötelezettek vagyunk a kitűzött munka és a céljaink mellett, természetes tendenciánk az, hogy valamikor visszatérünk régi szokásainkhoz. Az állandó életmódváltás valóban nehéz.

Nemrégiben találkoztam néhány kutatással, amelyek (talán) kissé megkönnyítik ezeket a nehéz életmódbeli változásokat. Amint látni fogod, az élet számos területének elsajátítása azonban kissé ellentmondásos.

 

Ha túl sok a jó szándék

Ha több szokást akarsz elsajátítani és végleg ragaszkodni hozzájuk, akkor meg kell találnod, hogyan lehetsz következetes. Hogy tudod ezt megcsinálni?

Nos, itt van az egyik legerőteljesebb pszichológiai kutatás eredménye arról, hogy miként valósíthatod meg céljaidat:

Kutatások kimutatták, hogy 2–3x nagyobb eséllyel ragaszkodsz szokásaidhoz, ha konkrét tervet készítesz arra vonatkozóan, hogy mikor, hol és hogyan fogod végrehajtani a viselkedést. Például egy tanulmányban a tudósok arra kérték az embereket, hogy töltsék ki ezt a mondatot: “A következő hét folyamán legalább 20 perc erőteljes testmozgásban veszek részt [NAP], [NAP IDEJE], a [HELY].

A kutatók azt tapasztalták, hogy azok az emberek, akik kitöltették ezt a mondatot, kétszer-háromszor nagyobb eséllyel edzettek ténylegesen, mint egy olyan csoport, amely nem tervezte meg jövőbeli viselkedését. A pszichológusok ezeket a konkrét terveket „megvalósítási szándéknak” nevezik, mert megfogalmazzák, hogy mikor, hol és hogyan kívánják végrehajtani az adott viselkedést.

Ez a megállapítás jól bebizonyosodott, és több száz tanulmányban megismétlődött számos területen. Megállapították például, hogy a megvalósítási szándék növeli annak esélyét, hogy az emberek elkezdik a testmozgást, megkezdik az újrahasznosítást, kitartanak a tanulás mellett, és még a dohányzást is abbahagyják.

Azonban (és ennek megértése elengedhetetlen) a nyomonkövetési kutatások azt fedezték fel, hogy a megvalósítási szándékok csak akkor működnek, ha egyszerre egy dologra koncentrálnak. Valójában a kutatók azt tapasztalták, hogy azok az emberek, akik több célt próbáltak megvalósítani, kevésbé voltak elkötelezettek és kevésbé sikeresek, mint azok, akik egyetlen célra koncentráltak.

Ez fontos, ezért hadd ismételjem: egy konkrét terv kidolgozása arra vonatkozóan, hogy mikor, hol és hogyan fogsz ragaszkodni egy új szokáshoz, drámai módon megnöveli az esélyeket, hogy valóban megvalósítod ezeket, de csak akkor, ha egy dologra összpontosítasz.